SEO. Een veelvoorkomende term in de marketingwereld. Met de steeds groeiende berg aan online informatie, ook een steeds belangrijker wordende term, zelfs ver buiten de marketingwereld. In 5 SEO Sundays geven we meer uitleg over SEO en hoe dit toe te passen op je eigen website. We gaan hier niet in op het technische aspect, maar focussen op advies waar je zelf mee aan de slag kan. Voordat we hiermee starten, laten we deze term eens even herleiden naar de essentie.

Wat is SEO eigenlijk?

Laten we starten bij het begin. SEO betekent Search Engine Optimization. Om het duidelijk te maken in het Nederlands: de optimalisatie van de zoekmachine. SEO is dus de verzameling van acties die verricht worden om een website beter te laten scoren in zoekmachines, zodat de website hoger tevoorschijn komt in de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google.

SEO zorgt ervoor dat je pagina zo hoog mogelijk verschijnt bij relevante zoekopdrachten. We spreken hierbij over de resultaten die niet-betalend zijn.

Seo zoekresultaat connecteer

Waarom zou ik aan SEO doen?

Om te kijken waarom elk bedrijf aan SEO zou moeten doen, is het belangrijk om ons te verplaatsen in de rol van mogelijke klant.

Ik ben op zoek naar een bepaald product of dienst, en ga hiervoor zoeken op Google. Ik typ een zoekopdracht in en krijg mijn resultaten. Het eerste wat ik doe, is kijken naar de eerste links. Meestal zijn dit de eerste drie tot vijf resultaten. Welke mogelijks het meest aan mijn verwachtingen voldoet, zal ik aanklikken.

Wat ik niet zal doen, is klikken naar de 2de pagina in Google. Binnen de marketingwereld is er een gezegde: the best place to hide a dead body is page 2 of Google. Zorg dus dat je op pagina 1 van Google verschijnt.

Pagina’s die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen zullen vanzelfsprekend meer bekeken worden, dan pagina’s die onderaan verschijnen. Hoe beter de SEO gedaan wordt, hoe groter de kans om boven de concurrentie te verschijnen.

Hoe verschijn ik bovenaan in Google?

Wanneer verschijnt een website bovenaan in Google? Dat is exact wat we in de volgende sessies gaan bespreken. Er spelen namelijk heel wat factoren een rol. Laten we ons niet focussen op het technische luik in deze sessies, maar wel op het inhoudelijke, hetgeen we controle over hebben. In volgende sessies zullen volgende topics naar voor komen:

Wil je graag meer te weten komen over SEO of digitale marketing algemeen? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over de talloze mogelijkheden.