Selecteer een pagina

We hadden het in vorige artikels reeds over de essentie van SEO en het belang van linkbuilding. Dit artikel gaat over ‘relevantie’ in SEO. 

Om aan SEO te doen, is het namelijk belangrijk om relevant te zijn voor jouw doelgroep. Zo is het niet interessant om te scoren op het zoekwoord ‘workshops’ als je lokale workshops organiseert voor kinderen tussen 5 en 12 jaar. In dat geval zal je specifieker moeten zijn en inspelen op lokale zoekopdrachten. 

Alvorens in te spelen op specifiek en lokaal, gaan we kijken: hoe kan ik ervoor zorgen dat de zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, weet op welke woorden je wil scoren. 

Hoe ervoor zorgen dat Google je keywoorden herkend?

Voordat je start aan het opbouwen van je website pagina, denk je best na over het doel van deze pagina. Op wat wil je scoren binnen Google? Dit kan één woord zijn, maar in veel gevallen zal het een verzameling van woorden zijn. Om het voorbeeld van eerder aan te halen zou de keywoordverzameling van een pagina rond workshops kunnen zijn: workshops kinderen Lommel. 

Om ervoor te zorgen dat Google dit herkend als onderwerp van je pagina, gebruik je deze keywoorden op meerdere plaatsen op je pagina. Zeer belangrijk is de titel, maar vergeet ook niet om ze te vermelden in de tekst en een eventuele tussentitel. Overdrijf hier niet in, Google kan dit blokkeren wanneer ze merken dat het om een ‘spam’-pagina gaat.

Specifiek

Om je keywoorden te bepalen, moet je specifiek zijn. Hoe algemener de zoekopdracht, hoe moeilijker het wordt om op de eerste plaatsen te ranken. Bij het zoeken naar ‘workshops’ doen namelijk alle concurrenten van workshops mee, inclusief kookworkshops, workshop bloemschikken,… Als je specifieker gaat, dan wordt het aantal concurrenten voor deze zoekopdracht kleiner. Voor ‘workshop kinderen lommel’ zal heel wat minder concurrentie zijn dan voor ‘workshops’.

Lokaal

Naast specifiek is het ook nuttig om als lokale speler aparte pagina’s te maken rond je locatie. Dit omdat mensen vaak hun zoekopdracht ingeven met een locatie. Zo gaat men niet zoeken op ‘workshops voor kinderen’, want men wil hiervoor geen 100 km rijden. Interessanter is om te scoren op ‘workshops kinderen Lommel’. Zo ga je beter scoren voor deze zoekopdracht.

Conclusie

Bij het opstellen van je pagina, denk na over je keywoorden en laat deze terugkomen in je tekst. Specifiek en lokaal zijn helpt om goed te scoren.
Wil je graag meer informatie over mogelijke SEO optimalisaties op jouw website? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.