In de vorige sessie van SEO Sunday spraken we over het belang van SEO. We focussen op wat jij zelf kan ondernemen om je website beter te laten scoren. Hiervoor bepaalden we 4 main topics: linkbuilding, relevantie, blog en snelheid. 

In deze post zal het gaan over linkbuilding. Wat wil dit nu precies zeggen? Linkbuilding is het opzetten van links naar je website, in je website en van je website. In de marketingwereld: inbound links, internal links en outbound links. 

 

Linkbuilding

 

Inbound links

Inbound links sturen bezoekers naar jouw website. Google gaat kijken naar het aantal links die naar jouw website gestuurd worden en zal ook de kwaliteit van deze websites evalueren. Heb je veel inbound links van kwalitatieve websites? Dan zal Google je website beter scoren en bijgevolg hoger tonen in de zoekresultaten. 

 

Internal links

Internal links zijn de links binnen je website. Een link van de homepage naar de contactpagina, een link van een blogartikel naar je productpagina… Interne links zijn belangrijk voor SEO en hangen samen met de structuur van je website. Google gaat namelijk kijken hoe je website is opgebouwd aan de hand van interne links. Denk dus na over de opbouw van je website en maak clusters van pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan. Verwijs pagina’s van dezelfde cluster naar elkaar.

Outbound links

Naast inbound en internal links, zijn er ook de outbound links. Dit zijn de links die vanuit je website verwijzen naar andere websites. Deze links laten Google weten in welke markt je zit, en zullen zorgen voor een betere score op relevante zoekwoorden. Het heeft dus geen zin om te linken naar eender welke websites, maar stuur je bezoekers door naar relevante websites.

Extra scoren met linkbuilding?

Nog een stap verder gaan in linkbuilding? Zorg dat je relevante tekst gebruikt op je link. Spreek dus niet over ‘meer info’ of ‘ontdek’. Maar spreek over het zoekwoord waarop je wilt scoren, bijvoorbeeld: ‘ontdek alles over Connecteer’.

Conclusie

Er zijn dus 3 manieren van linkbuilding: inbound links (naar je website), internal links (binnen je website) en outbound links (naar andere websites). Alle 3 zeer belangrijk in het SEO-verhaal, maar overdrijf hier niet in, want kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. 

 

Meer weten over linkbuilding? Get in touch met Connecteer.